Van halverwege mei tot halverwege september bevat het zonlicht in Nederland (gelegen op de 52ste breedtegraad) voldoende violette straling voor een vitamine D productie. Je dient dan een voorraad aan te leggen voor de overige maanden. De winterspiegel daalt dus flink t.o.v. de zomerspiegel met een dieptepunt in februari/maart/april. De gezondheidsraad adviseert om minimaal 10mcg vitamine D per dag binnen te krijgen. Voor bepaalde risicogroepen wordt dit verhoogd naar 20mcg per dag. Denk hierbij aan 70-plussers, mensen met een donkere huidskleur of mensen die niet of nauwelijks zonlicht op hun huid krijgen. Hetzij door bedekkende kleding, blokkering door zonnebrandcrème of niet in de zon komen. (1)

Wat doet vitamine D eigenlijk?

Vitamine D heeft vele functies. Niet alleen als vitamine, maar ook als hormoon.

  • Het speelt een belangrijke rol samen met calcium in de botstofwisseling
  • Het heeft invloed op ons immuunsysteem, dus je weerstand
  • Een lage vitamine D-status is in verband gebracht met een verhoogd risico op bovenste luchtweginfecties, astma, auto-immuunziekten en diverse typen maligniteiten, zoals prostaat-, colon- en borstkanker. Een tekort is gerelateerd aan het optreden van hartfalen
  • Belangrijk voor je spierkracht
  • Lage vitamine D waardes hebben een relatie tot het ontwikkelen van diabetes type 1 en 2
  • Vitamine D ondersteunt antibacteriële, anti-inflammatoire en mogelijk antivirale activiteit.

(2, 3, 4, 5, 6, 7)

Is je schaduw korter dan jijzelf lang bent, dan kun je via de zon vitamine D aanmaken. Als je schaduw langer is dan jijzelf, dan maak je geen vitamine D aan door de zon.

Laat je vitamine D waarde bepalen.

Tot wel 58,8 procent van de bevolking in Nederland heeft onvoldoende vitamine D in hun bloed. Dit wil zeggen een waarde lager dan < 50 nmol/l.  Een optimale waarde ligt > 80 nmol/l tot 150 nmol/l.

(8)

Je kunt dit via de huisarts laten bepalen (valt onder het eigen risico), maar ook via mij. Ik bepaal je suppletie door rekening te houden met de maand waarin je hebt laten prikken en geef je voeding- en leefstijltips om je vitamine D het hele jaar door op pijl te houden.

Stuur een mailtje, https://margrietjansen.nl/contact/ of als je graag meer informatie wilt, bel dan tijdens het spreekuur op dinsdag van 9:30 tot 10:30 uur.

Bronnen

1. Evaluatie van de voedingsnormen van vitamine D, 26-09-2012

https://www.gezondheidsraad.nl/documenten/adviezen/2012/09/26/evaluatie-van-de-voedingsnormen-voor-vitamine-d

2. Nieuw licht op vitamine D. Herwaardering van een essentieel prohormoon.

https://www.ntvg.nl/artikelen/nieuw-licht-op-vitamine-d/volledig

3. Vitamin D supplementation in early childhood and risk of type 1 diabetes: a systematic review and meta-analysis.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18339654

4. Intake of vitamin D and risk of type 1 diabetes: a birth-cohort study.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11705562

5. Vitamin D, glucose tolerance and insulinaemia in elderly men.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9084975

6. Hypovitaminosis D is associated with insulin resistance and beta cell dysfunction.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15113720

7. Effects of vitamin D deficiency and repletion on insulin and glucagon secretion in man.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3516771

8. Hoge prevalentie van vitamine D-deficiëntie in Zuidwest-Nederland

https://www.ntvg.nl/artikelen/hoge-prevalentie-van-vitamine-d-deficientie-zuidwest-nederland