Je herkent vast de situatie, waarin je de keuze hebt tussen het nemen van de lift/roltrap of de trap. Bij de keuze die je maakt speelt gewoonte en gemak een rol. Waar herken jij je in?

  • Iedereen neemt de lift, dus ik ook.
  • Het is warm en ik wil niet gaan zweten, dus toch de roltrap of lift.
  • Ik wil niet hijgend boven komen, dus ik neem de lift/roltrap.
  • Ik voel mij stijf en futloos, de trap nemen gaat echt niet lukken.
  • Ik heb mij van te voren voorgenomen dat ik met de trap ga, dus dat doe ik ook.
  • Als ik de trap niet gelijk zie, dan ga ik op zoek.

Ben je bewust van je gewoontes

Door je bewust te zijn van bepaalde gewoontes, in dit geval het wel of niet nemen van de trap in plaats van de lift of roltrap, kun je ze ook veranderen. Dagelijks voldoende bewegen, geeft energie. Je hebt minder behoefte aan zoetigheid en je humeur en slaap verbeteren. Je kunt gelijk beginnen, want ook kleine veranderingen maken een groot verschil.

Ongemerkt in de voorfase van Diabetes Type 2

Om te zorgen dat je voldoende energie hebt tijdens je werk, voor je (klein)kinderen en in je vrije tijd heeft je lichaam naast gezonde voeding, beweging nodig. De mate van energie bepaalt de kwaliteit van je leven.

Bij het vrijmaken van energie in je lichaam spelen koolhydraten en insuline een grote rol. Beweging zorgt voor verbetering van dit proces. Veel mensen bewegen te weinig of te eenzijdig, waardoor je ongemerkt in de voorfase van Diabetes Type 2 belandt. Wat dat is en hoe dat precies werkt lees je op de webpagina “Diabetes Type 2”.

Welk antwoord geef jij op de vraag bovenaan in deze blog? Is dat antwoord 1,2,3 of 4? De lezing ‘Hoe herken je het voorstadium van diabetes type 2’ van Margriet Jansen, laat jou ontdekken hoe je met de juiste voeding, beweging en ontspanning een heerlijk leven leidt nu en in de komende jaren.